Palautteella on merkitystä

Julkaistu: 28.11.2016

Toteutimme syyskuussa toisen kerran asukastyytyväisyyskyselyn. Linkki kyselyyn lähetettiin kaikille asukkaille, joiden sähköpostiosoite meillä on tiedossa. Näitä asukkaita on lähes 7000. Kyselyyn vastasi 2701 henkilöä. Vastausprosenttiin 39 % voi olla tyytyväinen.  

Vastanneiden taustatiedot olivat hyvin samanlaiset kuin 2015 keväällä. Suurin ryhmä olivat alle vuoden asuneet yhden hengen taloudet. Vastaajissa oli hyvin edustettuina myös eri perhekoot ja pitkään asuneet asukkaat. Nyt vastaajia oli 350 henkilöä enemmän. Sähköisten palvelujen käyttäjien määrä oli noussut selkeästi. Merkittävä muutos tuloksissa oli muuttoa suunnittelevien määrän lasku (5,3 %). Tämä on meille kaikille tärkeä asia, koska jokainen muutto maksaa. Muuttavista lisäksi entistä suurempi osa oli vaihtamassa asuntoa Sivakan asunnosta toiseen, eikä esimerkiksi kilpailijoille.

Sivakan palveluihin oltiin tyytyväisiä ja 97,1 % vastaajista ilmoitti, että voisi suositella Sivakkaa vuokranantajana. Luku oli parantunut edellisestä kyselystä ja sen säilymiseksi tuolla tasolla on tehty ja tehdään kovasti töitä. On todella mukava kuulla, että Sivakalla on monissa asioissa onnistuttu tekemisessä.

_pic1735

Vapaapalautetta tuli todella kiitettävästi ja kaikki palaute oli asiallista. Moni kiitteli palveluiden sujumista, mutta myös ongelmakohtia löytyi. Kaikkiin viesteihin ei esimerkiksi vastata yhtä nopeasti. Palautteen perusteella selvitämmekin, kuinka saamme jatkossa käsiteltyä viestinnän tasalaatuisesti asumisen eri vaiheissa. Asiakkailta toivomme yhä enemmän asiointia yleisosoitteissa kuten asiakaspalvelu@sivakka.fi, isannointi@sivakka.fi ja vuokrat@sivakka.fi, koska noiden osoitteiden sähköpostit käsitellään esimerkiksi sairaus- tai lomatilanteesta huolimatta aina samalla aikataululla.

Kiistelty, kiitelty kiinteistöhuolto sai tälläkin kertaa paljon palautetta, mutta moittivan palautteen määrä oli puolittunut viime kerrasta. Aluehuoltomiesmallia kehitetäänkin koko ajan. Nurmikon leikkausten ja talvella aurauksen resursointi ja kelien vaikutus yritetään huomioida ohjeistuksella aina paremmin. Kiinteistöhuoltoliikkeet ja Sivakka ovat kehittämässä välineitä saada tieto kulkemaan esimerkiksi vikailmoituksista entistä paremmin eri toimijoiden välillä. Isännöintiresursseja tulee ensi vuonna lisää, isännöitsijöillä on näin mahdollista käyttää enemmän aikaa kohteissa asukkaiden parissa. Moni vastaaja koki, ettei häiriöasioihin puututa riittävän tehokkaasti. Tähän saattaa osaltaan vaikuttaa se, ettei puuttumisesta voida kertoa toisille asukkaille. Lisäresurssien ansiosta asiaan voidaan oikeasti panostaa. Remonttitiedottamista ja -aikataulutuksia kehitetään koko ajan kokemusten ja palautteen perusteella. Uusi tupakkalaki on aikaansaanut odotuksia, parveketupakointia linjataan ensi vuonna tapauskohtaisesti, kaikki osapuolet huomioiden.

Kiitos monipuolisen palautteenne tiedämme, mikä on tärkeää Sivakan asukkaille ja mitä osa-alueita kehittämällä arki sujuu entistä paremmin. Palautetta voi ja kannattaa antaa muulloinkin, kuin kysyttäessä. Yksittäisen asiakaspalautteen perusteella viime vuoden joululahja kahvipaketti asiakkaille sai tänä jouluna rinnalleen vaihtoehdoksi teen. Asiallinen yksittäisen henkilön palaute sai tämän parannuksen aikaan. Toivottavasti mahdollisimman moni asukas hyödyntää uusimmassa Sivakka lehdessä olevan kupongin, jolla saa maksutta kahvi- tai teepakkauksen.

Annetun palautteen perusteella moni ongelma saa alkunsa tiedon puutteesta tai väärästä ajoituksesta. Ensi vuosi on tästä syystä Sivakalla tiedonkulun teemavuosi. Otamme asukkaat mukaan kehittämään tiedonkulkua eri yhteyksissä. Asiasta kerrotaan lisää kevään Sivakkalehdessä.

Kiitos kaikille asukkaillemme kuluneesta vuodesta ja erityiskiitos kaikesta palautteesta.

 

Rauhallisen joulun terveisin

Maritta Schavikin

 

Jaa:

Avainsanat: , ,

Maritta Schavikin

Kirjoittaja on Sivakan asuntopalvelupäällikkö.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *